Vanaf de tweede graad in het secundair onderwijs maken jongeren niet alleen een keuze voor een studiedomein, maar ook voor een finaliteit. Een finaliteit geeft aan wat het vervolgtraject kan zijn na het secundair onderwijs.
Binnen Scholen Molenland bieden we studierichtingen aan in drie finaliteiten:
Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit)
Deze finaliteit bereidt leerlingen voor op vervolgstudies aan een hogeschool of universiteit. Er zijn binnen deze finaliteit twee mogelijkheden:
- Domeinoverschrijdende doorstroom (D/DO): Leerlingen volgen een studierichting die niet gebonden is aan één specifiek studiedomein. Dit laat hen toe om een brede algemene vorming te combineren met verschillende interessevelden.
- Domeingebonden doorstroom (D/DG): Leerlingen specialiseren zich binnen één bepaald studiedomein en bouwen daarbinnen een stevig theoretisch fundament op richting hoger onderwijs.
Deze finaliteit is geschikt voor jongeren met een sterk theoretisch profiel.
Arbeidsmarktgerichte finaliteit (A-finaliteit)
In deze finaliteit worden leerlingen gericht voorbereid op een beroep. De nadruk ligt op praktijkervaring, technische vaardigheden en competenties die meteen inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.
Wie na het secundair onderwijs toch wil verder studeren, kan doorstromen naar een graduaatsopleiding aan een hogeschool.
Deze finaliteit past het best bij leerlingen met een praktisch profiel en een sterke interesse in doen, maken en organiseren.
Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit)
Deze studierichtingen bereiden leerlingen zowel voor op een beroepsloopbaan als op verder studeren.
De opleidingen combineren een theoretische basis met praktijkgerichte opdrachten. Na het secundair onderwijs kunnen jongeren kiezen voor een professionele bachelor, een graduaatsopleiding of de arbeidsmarkt.
Deze finaliteit is ideaal voor jongeren met een theoretisch-praktisch profiel die hun opties open willen houden.
Een finaliteit op maat van elk profiel
De finaliteiten zijn afgestemd op de verschillende leerprofielen van jongeren: van sterk theoretisch tot hoofdzakelijk praktisch. Bij Scholen Molenland vinden leerlingen altijd een richting die aansluit bij hun talenten, interesses en manier van leren.
Een kanttekening: buitengewoon secundair onderwijs
Het buitengewoon secundair onderwijs heeft een aparte structuur, zonder graden. Het is opgebouwd uit:
- een observatiefase,
- een opleidingsfase van twee jaar,
- een kwalificatiefase van twee jaar,
- en een laatste alternerende beroepsopleiding.
Deze structuur ondersteunt jongeren met specifieke onderwijsbehoeften op een traject naar zelfstandigheid en maatschappelijke participatie.







