Leerlingenprofielen

 

Elke jongere leert op zijn of haar eigen manier. Sommige leerlingen duiken graag in de theorie, anderen willen vooral de handen uit de mouwen steken. Dat verschil erkennen we bij Scholen Molenland. Daarom werken we ook in de tweede graad met leerlingenprofielen.

Deze profielen helpen jongeren om een studierichting te kiezen die aansluit bij hun manier van leren, hun interesses en hun talenten. In de tweede graad wordt die keuze concreet: leerlingen kiezen een finaliteit en een studiedomein, afgestemd op hun profiel.

Vier profielen, vier leerstijlen

stempel sterktheoretisch

Sterk theoretisch profiel 

Deze leerlingen denken abstract, verwerken leerstof snel en hebben een brede algemene interesse. Ze houden van zelfstandig studeren en van uitdagende vakken.

Typische finaliteit:
  • Doorstroom (D/DO of D/DG)

Stempels leerlingenprofielen 4

Theoretisch profiel

Jongeren met dit profiel studeren graag, maar hebben ook nood aan concreet toepassen. Ze leren het liefst via uitleg, herhaling en inzicht in de praktijk achter de theorie.

Typische finaliteit:
  • Doorstroom (D/DG)
  • Dubbele finaliteit (D/A)

stempel theoretisch praktisch

Theoretisch-praktisch profiel

Deze leerlingen combineren denken en doen. Ze houden van actie, afwisseling en opdrachten die zichtbaar resultaat opleveren. Ze willen leren én toepassen.

Typische finaliteit:
  • Dubbele finaliteit (D/A)

stempel praktisch

Praktisch profiel

Leerlingen met dit profiel zijn sterke doeners. Ze zijn handig, praktisch ingesteld en leren het meest in levensechte situaties: via praktijklessen, stages of projecten.

Typische finaliteit:
  • Arbeidsmarktgericht (A)

leerlingeprofielen website def 1

Van profiel naar studierichting

In de tweede graad gaan leerlingen aan de slag met hun profiel. Die zelfkennis helpt hen bij het kiezen van een richting die bij hen past – binnen een studiedomein én een finaliteit.

Bij Scholen Molenland zorgen we ervoor dat elke jongere een traject vindt dat op maat is van zijn of haar leerstijl. Zo garanderen we maximale betrokkenheid, motivatie en kansen op succes – op school én daarna.